Reglementarile contabile pot ridica semne de intrebare angajatorilor, in anumite conditii. Un astfel de caz il reprezinta situatia in care angajatorul nu are certitudinea obligativitatii de a detine un manual de politici contabile astfel incat sa activeze in conformitate cu legea si sa respecte prevederile actului normativ care mentioneaza aceasta responsabilitate.
Legea prevede intr-adevar mai multe reglementari care au drept numitor comun manualul de politici contabile. Astfel, necesitatea intocmirii si aprobarii politicilor contabile proprii in aplicarea reglementarilor contabile este prevazuta la pct. 267 din Anexa la Ordinul 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene si aplicabila inca de la 01 ianuarie 2010:
(1) Politicile contabile reprezinta principiile, bazele, conventiile, regulile si practicile specifice aplicate de o entitate la intocmirea si prezentarea situatiilor financiare anuale.
(2) Administratorii entitatii trebuie sa aprobe politici contabile pentru operatiunile derulate, inclusiv proceduri proprii pentru situatiile prevazute de legislatie. In cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective.
De retinut ca aceste politici se vor elabora, avandu-se in vedere specificul activitatii, de catre specialisti in domeniul economic si tehnic, cunoscatori ai activitatii desfasurate si ai strategiei adoptate de entitate.
Conform I.A.S.-urilor si Regulamentului Financiar al Uniunii Europene, este necesara elaborarea unui set (manual) de proceduri de catre conducerea fiecarei persoane juridice pentru toate operatiunile derulate, pornind de la intocmirea documentelor justificative pana la finalizarea situatiilor financiare trimestriale si anuale
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ultima modificare a Legii 82/1991 a contabilitatii a introdus o noua contraventie respectiv lipsa aprobarii politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie. Cuantumul amenzii pentru aceasta contraventie este cuprins intre 300 - 4.000 lei cum este prevazut la art. 42, alin 1, a doua liniuta, din legea mentionata anterior.